Sabtu, 15 September 2012

Aktiviti 2 - Katalog Alamat Internet (url)


Tajuk
1.1 Berita Sinar
URL

Sinopsis
Laman Akhbar Sinar Harian yang memaparkan berita perihal komuniti dan masalah tempatan.

Tajuk
1.2  The Star Online
URL

Sinopsis
The latest news, headlines and videos from Malaysia's leading news website on national, business, world, sports, movies, music, opinion & more.

Tajuk
1.3 Portal Pendidikan Utusan
URL

Sinopsis
Dunia Pendidikan Utusan Online - memuatkan pelbagai bahan menarik tentang dunia pendidikan Malaysia merangkumi, Aktiviti, Album, Gaya Hidup, Sains, dan lain-lain.

Tajuk
2.1 Kamus Bahasa Melayu
URL

Sinopsis
Laman sesawang yang dikeluarkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka ini mengenai makna atau takrif kata yang digunakan dalam sukatan pelajaran bagi sekolah-sekolah di Malaysia.  Laman sesawang ini menyenaraikan semua kata dan pentakrifan beserta dengan  sumbernya.


Tajuk
2.2 Peribahasa : Simpulan Bahasa – Portal Pendidikan Utusan
www.tutor.com.my › UPSRBahasa Melayu
URL

Sinopsis
Simpulan bahasa merupakan bentuk peribahasa yang paling ringkas dan biasanya ... Simpulan bahasa membawa maksud yang berlainan daripada maksud ...

Tajuk
2.3 Kata Kerja
URL

Sinopsis
Laman dari Wikipedia ini mengandungi penerangan lengkap mengenai kata kerja yang dapat membantu dalam  P&P selain maklumat tentang tatabahasa bahasa Melayu yang lain seperti morfologi, sintaksis, pembentukan kata dan lain-lain.

Tajuk
3.1 Majalah Dewan Pelajar
URL

Sinopsis
Laman sesawang ini dibangunkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Ianya menyasarkan pembaca daripada kalangan kanak-kanak. Majalah khusus untuk menyebarluaskan ilmu untuk kanak-kanak dalam pelbagai bidang dengan tujuan untuk menggalakkan minat membaca dalam bahasa Malaysia. Ianya juga menyediakan ruang untuk mengembangkan bakat serta daya kreativiti kanak-kanak dalam bidang penulisan.


Tajuk
3.2 Dewan Budaya
URL

Sinopsis
Laman sesawang ini berkaitan dengan majalah berbahasa Melayu di Malaysia khusus tentang kebudayaan dan diterbitkan sebulan sekali. Majalah ini menyasarkan pembaca daripada kalangan pemikir budaya, golongan profesional dan intelektual, pemimpin masyarakat, peminat seni dan budaya, pendidik, pelajar pengajian tinggi dan menengah atas. Ianya juga memaparkan tentang perkembangan nilai, sikap dan pemikiran masyarakat.

Tajuk
3.3 Permainan Tradisional dio Malaysia
URL

Sinopsis
Laman ini membincangkan tentang pelbagai jenis permainan tradisi merangkumi semua jenis permainan suku kaum di Malaysia

2 ulasan:

  1. Cikgu, macamana nak ubah masa catatan diterbitkan itu..sebab buat kerja sebelah pagi tapi masa yang dicatat otomatik sebelah ptg. minta penjelasan..

    BalasPadam
  2. ok cikgu... masalah dapat diselesaikan..hanya dengan try and error..alhamdulillah.

    BalasPadam